Jak działa instalacja LPG? Jakie są jej kluczowe komponenty? Jakie korzyści i wyzwania wiążą się z jej użytkowaniem?


Instalacja LPG cieszy się bardzo dużą popularnością wśród kierowców i właścicieli pojazdów. Oferuje nie tylko znaczące oszczędności kosztów paliwa, ale także stanowi bardziej przyjazną dla środowiska alternatywę niż tradycyjne silniki spalinowe czy wysokoprężne. 

Instalacja LPG w samochodzie

Instalacja LPG to system, który umożliwia wykorzystanie skroplonego gazu propan-butan jako paliwa do napędzania pojazdu. System ten jest montowany w samochodzie jako dodatkowy system paliwowy, co pozwala na wybór między różnymi rodzajami paliwa.

Główne komponenty instalacji LPG w samochodzie

Na samochodową instalację LPG składają się:

  • zbiornik LPG – zbiornik służy do przechowywania skroplonego gazu, można go zainstalować w różnych miejscach pojazdu, najczęściej jest on instalowany w przestrzeni na koło zapasowe, 
  • reduktor-parownik – komponent służy obniżeniu ciśnienia gazu ze zbiornika i przekształceniu go z formy ciekłej w gazową, co jest niezbędne do prawidłowego spalania gazu w silniku, 
  • wtryskiwacze gazu – odpowiadają za dostarczanie gazu do cylindrów silnika, ich zadaniem jest precyzyjne dozowanie odpowiedniej ilości gazu, 
  • przełącznik paliwa – umożliwia kierowcy wybór między zasilaniem gazowym a benzynowym, zazwyczaj montowany jest w kabinie kierowcy, 
  • elektroniczny system sterowania – system zarządza pracą całej instalacji LPG, zapewniając optymalne proporcje mieszanki paliwowej i kontrolując przełączanie między rodzajami paliwa.

Przełączanie między paliwami: Jak to działa w praktyce?

W samochodach wyposażonych w instalację LPG kierowcy mają możliwość wyboru między zasilaniem gazowym a benzynowym. Proces przełączania między tymi dwoma rodzajami paliwa jest kluczowym elementem funkcjonowania systemu LPG i został zaprojektowany tak, aby był jak najbardziej intuicyjny i wygodny w użytkowaniu.

Automatyczne przełączanie po rozruchu

W większości nowoczesnych instalacji LPG, samochód automatycznie uruchamia się na benzynie. Jest to konieczne, aby zapewnić odpowiednie warunki do rozgrzania reduktora-parownika. Po osiągnięciu określonej temperatury silnika, system automatycznie przełącza się na zasilanie gazowe. Cały proces odbywa się płynnie i zazwyczaj jest niezauważalny dla kierowcy.

Nowoczesne systemy LPG są zaprojektowane tak, aby optymalizować zużycie paliwa. Przełączanie między paliwami odbywa się w taki sposób, aby maksymalizować korzyści ekonomiczne płynące z używania LPG, jednocześnie zapewniając ochronę silnika i utrzymanie jego wydajności.

Ręczne przełączanie

Kierowcy mają również możliwość ręcznego przełączania między paliwami za pomocą przełącznika umieszczonego w kabinie. Pozwala to na elastyczne zarządzanie rodzajem paliwa w zależności od preferencji lub sytuacji na drodze, na przykład w przypadku wyczerpania się zapasu LPG. W kabinie kierowcy znajdują się wskaźniki, które informują o aktualnym poziomie paliwa zarówno w zbiorniku benzynowym, jak i gazowym. Dzięki temu kierowca może łatwo monitorować zużycie obu rodzajów paliwa i odpowiednio zarządzać ich uzupełnianiem.